20
Rengeteg dolognak kell tökéletes összhangban lennie ahhoz, hogy egy kávézót kedvencünknek tarthassunk. Technikának, alapanyagoknak, ismereteknek, csapatnak és nem mellékesen a hangulatnak kell egységgé válniuk, hogy nap, mint nap szívesen kérjük egy helyen kedvenc csésze feketénket. A Costának alapítása óta az egyik legfontosabb víziója, hogy vendégeinek ezt a tökéletes kávéházi élményt biztosítsa, épp ezért felel a kávézók esetében a felsorolt elemekért egy külön barista tréner a láncnál. Magyarországon, április óta ezt a posztot Unyi Bálint barista maestro tölti be, a fiatal kávés szakember 2012-ben a Costa belső házi bajnokságának hazai győztese volt, az országos bajnokságon nyolcadik, a csapat így biztosan nincs rossz kezekben. Bálinttal a tréneri feladatokról, szakmáról, karrierről és céljairól beszélgettünk.
Costablog: Huszonegy évesen barista trénerként debütálni egy bajnoki címmel a zsebben, nem kis teljesítmény. Mit lehet tudni a cégen belüli hosszú menetelésedről?
Unyi Bálint: 2011. szeptember 19-én kezdtem el a Costás karrierem, mint lobbysta, a kávézók azon munkatársa, aki az üzletek tisztaságáért, a szervizpultok feltöltéséért felelős. Ez anno, mint diákmunka kezdődött. Ahogy telt múlt az idő, természetesen egyre jobban belerázódtam a feladatokba, kezdtem kitanulni, mit is jelent egy kávézóban dolgozni, és úgy döntöttem, hogy a tapasztalatok szeretném is szakmán belül kamatoztatni. Igazából szerencsém volt, hiszen lehetőség is akadt, így lettem barista, később műszakvezető, végül rá egy évre megkaptam az Allee-ban lévő üzletünk vezetői kinevezését.
Cb.:Miből állnak egy barista tréner feladatai?
U.B.:Ez egy bonyolult és összetett munkakör, alapvetően a tréner manager felel azért, hogy a Costa által a kávézók esetében meghatározott vízió megvalósuljon. Ez nagy vonalakban azt takarja, hogy amikor egy kávét készítünk a vendégeinknek, a kézműves élményen túl szeretnénk egy tökéletes kávéházi élményt is biztosítani. Ehhez három főbb pillérnek kell teljesülnie: legyen egy olyan környezet, ahová az ember szívesen belép, a kávézón belül olyan hangulat uralkodjon, amelyben szívesen leülünk, illetve a csészéinkbe olyan kávét kapjunk, ami végül teljessé teszi az összképet. Ebben a hármasban én leginkább a kávéért felelek, hiszen a baristák szaktudása múlik a munkámon, akik később a kávét elkészítik vendégeinknek. Az elvárás nem kisebb, mint hogy a legjobb kávézó legyünk a világon. A legfontosabb szempont nem az, hogy a legnagyobbak legyünk, hanem hogy a legjobbak. Épp ezért, vagyunk annyira minőség centrikusak, törekszünk arra, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki az alapanyagainkból. Önmagában hiába ha van jó alapanyagunk, ahhoz, hogy abból egy jó kávé legyen, jó baristák is kellenek, ez pedig egyrészt a training manageren múlik, másrészt a rengeteg gyakorláson.
Cb.:A baristák képzési folyamatában pontosan milyen szerepet töltesz be?
U.B.:A baristák képzésének a Costánál többféle módja van, ez helyzettől függő. Egy bolt nyitása esetén a kezdő csapatot például a képzőközpontunkban csoportosan tanítjuk be, ahol minden megtalálható, hogy a boltbeli technikai tudást megszerezzék: gépek, őrlők, satöbbi. Az italkészítés gyakorlati részét itt nagyjából el tudják sajátítani, azonban a valódi rutint, amit egy élő, organikus bolti környezetben megszerezhetnek, nem tudjuk szimulálni.
A pörgést, a folyamatos mosolyt a vendégekkel például. Ezért is van, hogy a csoportos képzést követően még az önálló munka előtt a kávézóink már működő csapataiban szétszórva teremtünk lehetőséget számukra az ilyen jellegű rutin megszerzésére. Ezt követően kezdhetik meg a munkát csapatként. A másik út, amikor egy már működő kávézóba veszünk fel egy-egy embert, ott a bolt képezi ki az új munkatársat, bár természetes a tréner is besegíthet.
Cb.:A versenyekre is te készíted fel a Costa baristáit, ilyen téren milyen elképzeléseid vannak?
U.B.:Valóban a tréner manager feladata, hogy a versenyekre is felkészítse a Costa baristáit, például a Costa házi bajnokságára a BOY-ra (Barista of the year). Ezek az alkalmak lényegesen más tudást igényelnek, mint a bolti munka. Az elsődleges számomra az, hogy az ilyen megmérettetéseken a csapatból minél több új és tehetséges barista mutassa meg a jövőben azt, hogy mire képes. A BOY-on nem tervezek idén elindulni, inkább a szervezésből, felkészítésből venném ki a részem. Tavaly nyertem, idén már inkább segíteni szeretném a többieket, lehetőséget adni más baristáknak is, hogy részük legyen ebben a szakmai fejlődési lehetőségben, élményben.
Cb.:Mindig baristának készültél?
U.B.:Nem, a pályára többé-kevésbé a véletlen sodort. Fesztiválszervező szerettem volna lenni, legalább is mikor a gimnáziumban leérettségiztem és egyetemet választottam ez volt a koncepció. Aztán mikor önfenntartóvá váltam úgy alakult, hogy kellett valami munka az iskola mellett, amiből bevételhez jutok. Egy olyan diákmunkát kerestem, amit állandó jelleggel lehetett csinálni, ez pedig a Costa volt. Menetközben megszerettem a szakmát és maradtam. A vicces az, hogy korábban nem is ittam kávét. A Costában váltam kávé függővé, lassanként pedig nem csak az italba, hanem a barista életbe is beleszerettem. Aztán adódtak továbblépési lehetőségek a karrieremben és úgy döntöttem, ki kell használnom őket. Az iskolát persze közben kicsit háttérbe szorítottam.
Cb.:Abbahagytad?
U.B.:Nem, még csinálom, most fogok végezni Andragógia szakon. Képzésszervezést, közösség- és művelődésszervezést hallgatok. Tágabban nézve a dolgot egy vargabetűvel mégis sikerült ehhez kapcsolódóan szakmába vágóan elhelyezkednem, hiszen baristák képzését szervezem. Trénerként közösségépítéssel is foglalkozok, szerintem egy kávézó életében elengedhetetlen, hogy harmonikus, olajozott csapata legyen, hiszen a vendég egyből megérzi, ha egy csapat jókedvűen, örömmel dolgozik össze és azt is, ha ez hibádzik. A viszály benne van a légkörben, az aurájában az embernek, épp ezért fontos, hogy egy kávézóban jó közösség is legyen.
Cb.:Mi a legfontosabb számodra tréner managerként?
U.B.:Szeretném biztosítani a magas szintű szakmaiságot a kávézókban, a feladataim közé tartozik ennek ellenőrzése is. De tréner managerként szerintem az ember ne csak a kávés részért feleljen, hanem az egyéb emberi kapcsolatokért, a csapatokért, ahogy ez korábban is mondtam. Épp ezért a legfontosabb cél talán: fenntartani, hogy a Costa baristáinak jó legyen, mert akkor a vendégeknek is jó, és ezzel már talán el is értem a célom.